Det raser nå en debatt om innføring av EUs datalagringsdirektiv. Selv har jeg blitt kritisert for å peke på min viktigste grunn til å være positiv til dette, nemlig at det vil lette politiets arbeid mot nettbaserte, seksuelle overgrep mot barn. Den kritikken lever jeg godt med. Det er vanskelig å tenke seg et verre brudd på personvernet enn å bli utsatt for seksuelle overgrep og deretter få bilder av dette publisert på nettet. Og Kripos-etterforskerne som jobber med dette er klare på at datalagringsdirektivet vil gjøre det lettere å få domfelt overgriperne.
Vi skal ta på dypt alvor den uroen mange føler for et generelt svekket personvern. Men jeg mener datalagringsdirektivet er feil adressat for uroen. Direktivet handler om at trafikkdata skal lagres noe lenger enn i dag. Lagring av innholdsdata vil fortsatt være forbudt – ingen skal kunne lese innhold i sms-er eller e-post, og ingen skal kunne se hvor man har surfet på nettet. Ingen data skal utleveres til politiet uten at det foreligger ”skjellig grunn til mistanke”. I tillegg er det full enighet i Arbeiderpartiet om at en domstolsavsigelse skal ligge til grunn for enhver utlevering av data, noe som vil innebære en skjerping i forhold til dagens praksis.
Jeg oppfordrer alle til å sette seg inn hva direktivet handler om, og delta aktivt i debatten. Den er prinsipielt interessant. Og svært viktig.
Hilsen Helga




6 kommentarer In " Datalagring og personvern "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
november 6th 2009 at 4:23 pm
Når du sier at AP skal foreta en utredning, men i samme debatt klart lar det skinne igjennom at avgjørelsen er tatt ( i alle fall for ditt vedkommende) så blir jo løftet om en utredning ganske hult.
Samtlige av landets partier har gått imot data-lagringsdirektivet! Det er med andre ord “Ap mot røkla!” Og da skal dere selvsagt bare trumfe det igjennom, men jeg tror regningen vil komme ganmske omgående. Senest i 2011 og definitivt i 2013.
Husk èn eneste ting: Dere er valgt av folket for å tjene folket! Og når folklet ikke vil overvåkes – uansett hvor aktverdige motiver dere påberoper dere, så vil en smart partileder lytte nøye til hva folk mener – eller betale prisen!
Og om det foreligger et vedtak, så vil en ny regjering nok vite å oppheve vedtaket.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 11th 2009 at 8:12 pm
Hei Helga
Jeg er uenig i at “Direktivet handler om at trafikkdata skal lagres noe lenger enn i dag.”
I dag “skal” ikke trafikkdata lagres i det hele tatt! Kan du i så fall peke på hvor det er hjemlet i dag at data pr dags dato “skal” lagres?
Det er det som er hele kjernen i denne saken. Med datalagringsdirektivet går vi fra at teleoperatørene m.fl av egne praktiske hensyn “kan” lagre data til at teleoperatørene “skal” lagre data.
I dag “kan” du og jeg ta bilder av naboene våre. Men den dagen vi blir pålagt å ta bilder av naboene våre blir dette noe ganske annet.
Tomas
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 13th 2009 at 9:54 am
Helga Pedersen
Skal du blogge, må du følge opp kommentarene og ajourføre opplysningene om deg. Jeg vil bli veldig gald hvis du fortsetter med VG-bloggen. Forsvant den ikke en stund. Men du må flge den opp. Bloggen er et av de maneg sosiale mediene som skaper forventninger hos dem som deltar.
Ellers har jeg vært fortvilet over at AP så sent er kommet på banen i denne diskusjonen. Nå er partiet sentralt klare. Dere har tatt et standpunkt. Ikke dekk over det med å snakke om utredning. Jeg er enig med Argus 37 og håper på andre toner etter hvert. Jeg legger merke til at Høyre avventer. Feigt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 13th 2009 at 11:28 am
Pedersen sier at “Direktivet handler om at trafikkdata skal lagres noe lenger enn i dag.” Jeg mener du tar feil her og det er hele kjernen i saken. Trafikkdata “skal” ikke lagres i dag. Hvor har du det fra?
Hele kjernen i saken er jo at vi går fra at private aktører i dag “kan” lagre dataene (av praktiske hensyn), men nå bestemmer myndighetene at de private bli påbudt å lagre dataen.
Det kan sammenlignes med at en privatperson i dag kan ta bilder av naboen hvis han vil. Det ville imidlertid blitt noe ganske annet dersom han ble pålagt av myndighetene å ta bildene.
Tom
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 19th 2009 at 7:44 pm
At man i det hele tatt mener slik lagring er mulig indikerer jo at alt slik informasjon blir overvåket i dag. Om man lagrer det eller ikke spiller ingen rolle. Det virkelige problemet etter min mening er at politikerne svikter grovt når det gjelder overvåkning av nettet og nettbruk generelt. Til og med på Stoltenbergs blogg skal man registrere seg. Og da kan plutselig ip-adressen knyttes til et navn. Og så får man tak i e-mailadressen. Og så kartlegger man nettbruken, og så begynner man å lage en personlighetsprofil ut fra et enormt stort statistisk grunnlagsmateriale. Dette driver snart alle med. Om ikke lenge så kan slik personlig identifiserbar informasjon kjøpes og selges og kobles sammen. Og snart kan kanskje hvem som helst logge seg på en nettside, betale 5£, og få en statistisk beregnet sannsynlighet for at ektefellen er utro eller at arbeidstageren stjeler osv. Utenkelig? Nei, overhodet ikke. Det å bygge personlighetsprofiler basert på statistisk informasjon åpner for muligheter som gjør Orwells samfunn til barnemat. Jeg synes det er med dette som med parkeringsvaktene som fritt kan gå rundt å skriver ut parkeringsbøter bare fordi folk ikke er ute om natten og skraper is av vinduet på bilen sin. I praksis tenker politikerne bare på forrettningsfolks interesser. Vanlige folk er helt forsvarsløse. Kanskje er det et lett i EU-tilpassningen det og?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2009 at 12:09 pm
Hei Helga. Seksuelle overgrep mot barn er selvsagt noe som motstanderne av datalagringsdirektivet også mener at må bekjempes. Men følelser må ikke gå foran fornuft i en sak som dette.
Direktivet vil utvilsomt krenke personvernet gjennom lagring av trafikkdata. Hele Norges befolkning, hvorav over 99 prosent ikke befatter seg med forbrytelser som dette, blir rammet.
Er det en ting historien har lært oss om datalagring og sentrale registre, er at data kommer på avveie før eller siden. Når dataene er tilgjengelige, er det veldig lett for andre myndigheter og private å påberope seg behov for dataene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
Legg igjen en kommentar